Med både Almedalen och högsommar i antågande går Mediepodden igenom public service makt och inflytande – och på vilka sätt strukturen skulle kunna moderniseras och effektiviseras. Hur kommer public service att agera på sociala medier i framtiden?
Ett ”Spotify för nyheter” har äntligen sjösatts i Sverige. Mediepodden analyserar vilka som kan dra nytta av konceptet – och för vilka det är ofördelaktigt. Är det så enkelt att de största rikstäckande publikationernas medverkan krävs, eller finns förutsättningar för konceptet att stå på andra ben?
Partner till podden är Burt och TCO:s nya mobilspel för Almedalen TCO Go.
Länkar från veckan som gått:
- Vd:arna om vad betalalliansen kan ge – Medievärlden:Så hände det till sist. Bara några veckor efter vårt avsnitt om ett Spotify för nyheter så går just lokala mediehus ihop och skapar en gemensam betalväggslösning. Fullkomligt odramatiskt: De sockrar det befintliga erbjudandet genom att göra att samma inloggning fungerar på andra lokaltidningar som varken direkt eller indirekt konkurrerar med den egna verksamheten. Ett sätt att uppmuntra de som betalar att också få tillgång till annan lokaljournalistik. Kommer det få något särskild effekt? Nja. Kanske göra några kunder gladare. Den stora knäckfrågan är fortfarande kvar: Vad gör det med journalistiska medier när de isolerar sig, som vi pratade om i avsnittet: https://mediepodden.se/sasong-2/avsnitt-39-spotify-for-nyheter-och-qvibergs-metro-krasch/
- Breakit ger sig ut på världsturné – men vart ska vi åka?:När man talar om trollen, jag trodde knappt det fanns journalister som gjorde så uppenbara redaktionella samarbeten, men detta är ju just ett sådant! Breakit får betalt av Lufthansa, dels att resa, dels att göra journalistiken. “Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.“
- “Jag ringde mamma och sa att det här kommer att gå åt helvete”:Det har Youtube-stormat kring Splay de senaste veckorna, eftersom reglerna kring Guldtuben varit otydliga (och anses gynna vissa youtubers framför andra). Jag har själv haft svårt att få svar från Splay om vilka regler som gäller, eller hur de ser på kritiken. De har varit svåra att få tag på. Med bakgrund av det tycker jag detta var särskilt intressant kring det alternativa mediedrev som de upplevde: “I normala fall räknar man med att journalisterna låter alla sidor få komma till tals, men om en populär influencer gör ett inlägg och hittar på fakta utan att ens visa upp varifrån den kommer, då är det svårt. Det är en ny typ av mediedrev som man måste lära sig hantera”.”
- Elaine Eksvärd:Alex och Sigges attack mot Elaine är intressant, men det sätter också fingret på ett problem med den offentliga debatten som jag kan känna igen mig i: När man har för lite tid för att faktiskt ta reda på sanningen, samlar ihop det man har och försöker göra en analys. Sigge hade uppenbarligen inte gjort mer än att bygga sitt case utifrån en färdig idé, en färdig magkänsla. Men så mycket bättre det hade blivit om han hade tagit reda på fakta också, faktiskt kollat upp organisationen närmare, kanske till och med ringt och pratat med någon om de sakerna som han tycker är besvärande här.
För det är ju en sak att tycka att någon är uppmärksamhetssökande, en annan att slå fast hur saker ligger till. Särskilt problematiskt blir det när man har en sådan enorm räckvidd och noll ambition till rättelse: då befäster man saker, snarare än “undrar”. - Så fick Mittmedia 40 000 att prova Plus — med hjälp av djup dataanalys och kreativa journalister:Intressant data från Mittmedia. Det som driver flest prenumerationsköp är livesändningar av sport, men sport-artiklar står också för 40 procent av alla artikelköp (som leder in till prenumerationer). Jag vet inte vad det säger?
Lämna ett svar