Olle Lidbom har pratat medieutredning och presstöd med Alice Bah Kuhnke och ger sin syn på hur framtiden för modellen kan komma att se ut. Kanske ska vi bara ge upp det nu? Mediepodden har gjort en rundringning som visar hur partierna ställer sig till förslaget.

Responsen på frågan kring om journalister kan göra reklam som influencers, har varit stor. Hur skiljer sig ett sponsrat inlägg från en sponsrad podcast – och är det annorlunda än de många bjudresor som sällan diskuteras? Massor av lyssnarrespons diskuteras.

Partner för podden är Burt och TCO.

Korta länkar från veckan:

  1. Instagram is testing a new way for celebrities and influencers to identify their sponsored posts:Rimligt och självklart – men frågan är om det, utifrån svensk lag, är tillräckligt? Det måste vara tydligt annonsmärkt, men…är detta det?
  2. Nytt kapitel om fientliga medier-effekter:Det har varit en lite ankdammig debatt om mediers trovärdighet angående SOM-rapporten om att svenskar inte har förtroende för journalisters rapportering om invandring. Men Jesper Strömbäck sätter fingret på det här: “Mot den bakgrunden är det kanske inte så konstigt att många anser att den svenska nyhetsjournalistiken är politiskt partisk eller att den inte ger en rättvisande bild av invandring. Detta är frågor som engagerar väldigt många och som väcker många känslor, och det är även de mest engagerade som hörs mest. Men – och det är den viktiga poäng som följer av forskning kring fientliga medier-fenomenet – det behöver inte betyda att det är sant.”

 

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner