Metro blir allt djupare indragna i en ideologisk härva och dess nya ägare väcker frågor kring tidningens oberoende. Vad för konsekvenser får Qvibergs uttalanden, bl a en uppmärksammad intervju med Nyheter Idag? Och hur vad säger händelserna på Metro om den nya sortens medieägare? Och hur påverkar medieägandet Metro?
Ett Spotify för tidningsvärlden har länge efterfrågats men konceptet är inte helt främmande, utan har tidigare testats i olika utföranden. Mediepodden går igenom facit och fördelarna och nackdelarna med modellen – och har dessutom talat med de svenska tidningar som ligger längst fram i startgroparna.
Partner till podden är MEG Mediedagarna.
Medielänkar från veckan som gått:
- Inside the FT’s approach to online comments and audience participation | Media news:
Jag tror Mediepoddens allra första avsnitt handlade om just det här: Man får den kommentarskultur man förtjänar. Financial times har avsatt tid för att bemöta kommentarer, förklara varför en kommentar raderas och påpeka när någon bryter mot regler. Resultatet? Kraftig förbättring. Och varför? För att de som läser kommentarer är sex gånger mer engagerade i innehållet än andra läsare. Det är alltså din viktigaste publik. Ändå har svenska journalistiska medier lagt detta bakom sig. /EK - News Feed FYI: New Updates to Reduce Clickbait Headlines | Facebook Newsroom:
Facebook meddelar att de nu skruvar ännu hårdare på algoritmerna för att minska antalet klickfiskande artiklar. Två saker som är viktiga: Enligt den definition Facebook nu gör på klickfiske (hinta om att man behöver klicka på länken för att få hela bilden) skulle flera svenska medier ligga risigt till. Och Facebook har för första gången börjat införa förändringen på fler språk än engelska. - Google Hangs Onto Its Trademark in Court – Bloomberg:
Att “googla” är på väg att bli så generiskt ord för söka att Google håller på att förlora kontrollen över det. Nu får de ändå stöd av en domstol, som gör att de behåller makten fortfarande. Men risken finns att de går samma öde till mötes som “jojo” eller “rollerblades” eller andra företagsnamn där produkten blivit så synonym med företaget att det till slut blivit omöjligt att varumärkesskydda. /EK - Forget Spotify for News. Let’s Fix the Real Problem (by @baekdal) #insights:
Eftersom detta är ämnet för veckans podd, är det lägligt att länka Baekdals analys av detta för snart ett år sedan. Fortfarande lika aktuell, om än med något större perspektiv än det vi tog i poddavsnittet. Långt – men bra. /EK - Jonas Gardell: Upp ur skyttegravarna! | Kultur | Expressen:
Det intressanta med Gardells text (och uppgörelse med den polariserade debatten) är kanske inte hans utsträckta hand, utan detta citat:
“Författaren Marcus Birro berättade nyligen i Sveriges Radios ”Söndagsintervjun” att ett skäl till att han under en period gick så långt ut på kanten i sitt tyckande var att han fick betalt per klick, och att om han uttryckte sig extremt belönades han helt enkelt med fler klick.“Vem var det som betalade det här? /EK - Det är veckans stora influencer-snackis, en svensk bloggare som tagit det ett steg till – och filmat hela sin förlossning.
- Breakit – De senaste två veckorna har vi i hemlighet infiltrerat…:
I all sin enkelhet är det här faktiskt innovativt. Att, som final på en två veckors wallraffande, livesända sista rundan, puffa det med att “kommer han bli avskedad under livesändningen?” skapar ett momentum som är…ovanligt bra. Att under livesändningen svara på frågor, föra debatt om artikeln och journalistiken ökar bara relevansen på artiklarna. Breakit (där jag är krönikör, för transparensens skull) slog givetvis trafikrekord – för bra journalistik lönar sig. - The meaning of life in a world without work | Technology | The Guardian
Hur ser framtidens mediekonsument ut? Och kanske är den sortens medieanvändare redan här… För vad händer när robotifieringen och automatiseringen gör att vi inte längre behöver arbeta? Författaren Yuval Noah Harari har skrivit om vad vi ska sysselsätta oss med när vi inte behöver arbeta: VR, menar Harari. Och det är inte första gången vi vänder oss till en artificiell värld – vi har redan gjort det med religionen… //OL - “Non-journalistic costs centers. As I noted above, a publication might need one business operations person, and maybe a copy editor; they can probably be the same person. Nearly everything else, including subscription management, hosting, payments, etc. can leverage widely available online services (and you can include social networks: treating all content the same hurts big media companies, but it’s a big opportunity for small ones).”- En intressant artikel med lite slätstrukna slutsatser om lokaltidningarna i Sverige.The Local News Business Model – Stratechery by Ben Thompson /OL
Skriv upp dig på vårt epostutskick för att få länkar och podden i din mejl – varje vecka.
Lämna ett svar