Avsnitt 149: Så går det för Omni, Breakit, Sweclockers och andra svenska pure players

Svenska nyhetssajter som bara finns på nätet har kämpat i flera år med sin affärsmodell. Omni, Breakit, Kit, Altinget och Nyheter 24 har varit några av de aktörer som hittat nischer i det digitala medielandskapet. Men trots att mediekonsumenterna är allt mer digitala så har det varit svårt för bolagen att vända till vinst. I veckans avsnitt av Mediepodden går vi igenom de svenska mediesatsningarna och noterar att 2020 var året då de vände trenden.

Dessutom pratar vi om Facebooks namnbyte till Meta och Margaux Dietz kritiserade möte med Irene Svenonius.

Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom. Stöd oss på patreon.com/mediepodden

1 kommentar

Skriv kommentar →

  1. Hej,
    Tack för en mycket bra podcast.
    Jag är en månadsbetalande patreon men kan inte spåra min månatliga betalning eller logga in på mediapoddens grupp.
    Jag har nu också fått veta att jag är en enmans ”Pure Player” och gör Dental24.se sedan 13 år tillbaka. Dental24 görs i samarbete med, och riktar sig enbart till, professionen inom svensk tandvården (totalt 25 000 personer).
    Vad som kanske är intressant är att vi inte lever helt och hållet på bannerannonser utan även olika listningar av t.ex. kurser&event, relevanta podcasts, webinars och native marketing inkl. tar betalt för publicering och distribution av pressreleaser (liksom TT också gör). Det finns många möjligheter med digital media/kommunikation. 🙂
    Att läsa på Dental24 är gratis! Många (över 10 000 personer) prenummererar gratis på vårt nyhetsbrev som kommer ut varje vecka.
    Det jag skulle vilja veta vilka andra ”Pure Players” som finns (hela listan) och vilken affärsmodell de använder.
    Med vänlig hälsning,
    Per Ahlberg
    per.ahlberg@percapita.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Mediepodden

Tema av Anders NorénUpp ↑