Mediepodden avslöjar idag att SVT och Melodifestivalen överväger att vidta åtgärder mot influencern Vlad Reiser. Detta eftersom mello-artisten brutit mot reglerna och postat reklam i sitt flöde.
Under måndagen postade influencern följande post till sina 258 000 följare på Instagram:
Melodifestivalens projektledare Anette Helenius säger till Mediepodden att reklamen ”inte är ok”.
– Om reklamen inte tas bort så måste vi överväga åtgärder.
Under torsdagens förmiddag var reklamen fortfarande kvar på Vlad Reisers Instagramprofil.
Men även SVT har under veckan brutit mot sina egna regler. Mediepodden har tidigare granskat hur SVT låtit bandet Pagan fury medverka, trots att bandet enbart är skapat för att göra reklam för datorspelet Crusader Kings. Det är ett uppenbart brott mot regeln om att inte vara ”otillbörligt gynnande”. Trots att Mediepodden avslöjat att bandet aldrig tidigare funnits och enkom skapats till reklam för spelet har SVT hållit fast vid att det inte är reklam. Detta trots att Melodifestivalen till och med själva gör reklam för just datorspelet i deras app.
”Officiellt rockband för datorspelet Crusader kings” står det på bandets officiella presentation.
Efter att Mediepodden påtalar detta för SVT plockas presentationen ned både från Melodifestivalens officiella app och Live nations mello-app.
– Väldigt olyckligt att den texten fanns i appen och är nu bortplockad. Det kommer inte att belasta bandet då detta är en miss av SVT, säger Anette Helenius till Mediepodden.
Du hör vår analys om händelsen och nyheten i veckans avsnitt:
1 pingback