En diskussion kring mediers bild i samhällsdebatten har under senaste veckan härjat. Är det rimligt och förvänta sig att en tidningsprenumeration är en förutsättning för att hänga med i diskussioner och fakta och varför är det i sådana fall frivilligt? Olle och Emanuel analyserar argumenten och den rollförändring som tidningsredaktionerna kastats in i.
En Facebook-grupp har fått ekonomiskt stöd och söker en journalist till att rapportera kring integrationsfrågor. Bakom satsningen står flera aktörer, bland andra rockbandet Kent.
Partner till podden är Burt, Strossle och TCO. Framtidens 99 mäktigaste hittar du här.
Medielänkar från veckan som gått
- Non-journalistic costs centers. As I noted above, a publication might need one business operations person, and maybe a copy editor; they can probably be the same person. Nearly everything else, including subscription management, hosting, payments, etc. can leverage widely available online services (and you can include social networks: treating all content the same hurts big media companies, but it’s a big opportunity for small ones).
En intressant artikel med lite slätstrukna slutsatser om lokaltidningarna i Sverige - Visa SVT på Facebook | Aftonbladet:
Jan Scherman, TV4:s tidigare boss, skriver en lång text, som egentligen inte är det mest intressanta. Däremot punktlistan på slutet: massor av god föda för tanken! Är detta så orimligt, egentligen?/EK - News aggregator upday a sort of apple news counterpart for android expands:
Upday är Omnis globala konkurrent, en kopia som drivs av Samsung och kommer förinstallerad i alla deras telefoner. Nu gör de sig redo för fler europeiska marknader – även Sverige – där alltså Omnis koncernkompis Svd redan avtalat om att Updays läsare ska få ta sig förbi deras betalvägg. Jag gissar att detta bara är första av många nya konkurrenter som Omni kommer få möta – här och på andra marknader. /EK - Testar besöka OP.se:
Vi talade i något tidigare avsnitt om att Mittmedia ska försöka bli Facebook. Joakim Jardenberg gav Mittmedia-sajten Op.se två minuter och lyckades peka ut det mesta som gör Mittmedias ambition (eller nuvarande status i frågan) skrattretande. /EK Ett reportage om hur Uber växt fram – inklusive ett regelrätt karaktärsmord på bolagets vd Travis Kalanick. (via Uber’s C.E.O. Plays With Fire – The New York Times) /OL
- Fick höra en intressant sak angående uppgifterna om skottlossning när jag intervjuade polisens kommenderingschef Stefan Hector nyligen. Kan inte riktigt släppa detta. Det har däremot Dagens media gjort som inte tycker det är tillräckligt hett längre. Men att polisen alltså själv menar att medierna stod för ryktesspridningen kring skotten – det är spektakulärt. Men varken Expressen eller Aftonbladet har velat kommentera saken, så nu läggs det bara åt sidan av de medier och journalister som har betalt för att gräva vidare i det. Det ÄR en viktig sak för branschen att reda ut, det är synd att det inte togs på djupare allvar av våra branschmedier.
- Prins Philip död – enligt The Sun | Dagens Media:Så en brittisk prins pensioneras. Men allt det föregick av ett enormt hajpande – från medierna. Igen. Vi talade om det här i @mediepodden, avsnittet om terrorattacken i Stockholm, hur medierna tappar sin roll. De behöver inte vara ryktesspridande – berätta för att ryktet finns. Det är inte deras roll, längre. I det här fallet har det nu resulterat i att alla svenska medier rapporterar om en nyhet som knappt är en nyhet: en 95-årig prins går i pension. /EK
Skriv upp dig på vårt epostutskick för att få länkar och podden i din mejl – varje vecka.
Lämna ett svar