Avsnitt 201: Poddsverige 2022 – årets stora analys av poddmarknaden

Nu är Mediepoddens unika genomgång av Poddsverige 2022 klar. Poddsverige omsatte 346 miljoner kronor förra året, vilket är en tämligen modest ökning på 8% jämfört med året innan. Vilka är Sveriges största poddar? Vilka har växt mest? Tappat mest? Och hur står sig Sveriges Radio i relation till den kommersiella poddmarknaden. Poddsverige 2022 granskar hur poddlyssnarna och poddarna förändrats.

Här är topplistan över Sveriges Största Poddar 2022:

  1. P3 Dokumentär (-1%)
  2. Sommar & Vinter i P1 (-2%)
  3. ursäkta 231557 (+5%)
  4. Alex & Sigges podcast (+3%)
  5. Aftonbladet Daily (+360%)
  6. Mellan Himmel och Jord (-6%)
  7. P1 Dokumentär (-5%)
  8. P3 Historia (+16%)
  9. Ekot nyhetssändning (ny)
  10. Creepypodden i P3 (+1%)

Dessutom pratar vi om betalväggskriget mellan Schibsteds Superpaketet och Bonniers +Allt. Och så laddar vi upp inför Joakim Lamottes återkomst på Facebook – den här gången bakom betalvägg!

Transkribering:

För några år sedan så gick det faktiskt att starta en podd i januari och sedan i november så hade det nått 150-200 000 lyssnare.

Det händer inte idag.

Då har det blivit dags. Det som alla väntat på i ett helt år.

Det som är helt unikt för Mediepodden.

Nämligen Poddsverige 2023.

Mm, eller 2022.

För det vi ska prata om är ju siffror för 2022.

Året som ligger bakom oss.

Och du frågar mig varje vecka när det är dags.

Och jag drar alltid lite på det.

För det är en sån otrolig arbetsinsats.

Och en sån otrolig datamängd i den här databasen som jag har.

Vi börjar med den 2018.

Så det är all data om hur mycket man har lyssnat på poddar i Sverige sedan 2018.

Jag var inne nu och tittade, det är 89 miljoner datapunkter i det här dokumentet.

Hjälp, okej.

Så det är ett stort underlag och ger alltid en bra snapshot av poddsverige.

Och då kan man ju tänka sig att när vi drog igång det där, då var ju podden verkligen på gång.

Det var ett nytt media, det var det som alla pratade om, var det framtiden eller var det en blipp på radarn eller vad skulle hända.

Så det var väldigt kul att kunna följa det där också i nästan i realtid då och så även i år.

Det som Podd Sverige alltså är, är ju att vi då försöker få ner alla poddar från alla plattformar eller data om dem i alla fall.

Och det är inte lätt ska man ju då för det första säga. Det är en sak med den stora gemensamma poddindex heter den va?

Just det.

Men sen är det ju väldigt många poddar som är bakom betalvägg och det är Spotify som har ett helt annat sätt att mäta och som inte är med i poddindex, eller hur?

Nej, de redovisar inte sina poddar i poddindex.

Och det är ju också för att Spotify har ju ett annat sätt. De har ju fler datapunkter egentligen.

Vi har ett poddhotell på Libsyn och då är det mycket nedladdningar.

Men om man streamar sin podd så kan man följa mycket närmare hur lång lyssningen är.

Det finns fler datapunkter helt enkelt.

Det kan kännas såklart knepigt att sälja sig till ett mätverktyg som är mycket dummare.

Mycket mer analogt.

Anledningen till att man har en valuta är inte för att du och jag ska kunna sitta och prata och analysera det här en gång om året.

utan det är ju för att man som annonsör ska kunna förstå om man gör ett bra val när man placerar sina lånspengar.

Men då får vi också säga till till exempel Spotify som har svarat att de har kanske inte anledning att göra det för att deras poddar,

ja men till exempel som Alex och Sigges podd där kreatören också sitter och läser upp en rad reklambudskap,

utan de har ju den här bra betalmodellen eller så är det gratismodellen av Spotify som gäller ju.

Men hur som helst, det är förutsättningen.

Så det finns flera antaganden som vi har fått göra där, kan man ju säga då Ola, eller hur?

Ja, absolut. Och som sagt, det är svårt att veta hur mycket

Spotifys poddar faktiskt lyssnas på.

Utan där har vi ju på olika sätt då försökt

extrapolera fram siffror för deras största poddar.

Men, ska man tillägga det,

min känsla är inte att Spotify har knäckt poddkoden, i alla fall inte i Sverige.

Av deras mest lyssnade poddar så är ju inte deras egna störst.

De har några stora, men det är inte den där dominansen som de borde kanske ha.

Syftet för Spotify att investera tungt i podd är ju att poddarna ska attrahera nya prenumeranter och få dem befintliga att stanna kvar.

Det överraskade mig lite grann att de inte har fler toppoddar, inte ens på sin egen lista.

Ja, men utöver då att vi tittar på vilka poddar som är stora så tittar vi också på affären.

Och det är ju en siffra som jag tycker är kanske mest spännande för att vi försöker då göra ett estimat om hur stor den totala poddaffären är i Sverige.

Och då ska vi komma ihåg att vi tittar på annonsintäkterna då. Annonsmarknaden podd, eller hur?

Exakt, och här krävs lite grävjobb och på det sättet så har jag en siffra på hur mycket en genomsnittlig poddlyssnare genererar intäkt för en poddare.

Och det kan man lägga till en ganska stor skillnad mellan en slentrian lyssnare med en programmatic annons,

En sån annons som är samma i alla poddar.

Eller ett samarbete då.

Där en podd som en kreatör läser upp ett budskap för får man mycket mer betalt för än för en lyssnare som bara hör en sån där vanlig...

Det man hittillen kallar för en banner.

Just det.

Ja, var ska vi börja då? Vi kastar oss in i det här nu.

Vi kan väl kasta oss in i omsättningen.

Under förra året, 2022, så omsatte Poddsverige 346 miljoner svenska kronor.

Det är en ökning, men en väldigt liten ökning jämförsvis, och bara 8% när vi gjorde den här genomgången för ett år sedan.

Då omsatte Poddsverige 319 miljoner.

Så det är uppenbart då att Poddsverige har bromsat in under förra året.

Då kan man ju då invända att poddmarknaden var ju dopad 2021, kanske även 2020.

Därför att vi hade en pandemi och där såg vi ökad konsumtion i allt, från streamad tv till ljudbok men även podd.

Så det är klart att det är tuffa siffror att jämföra med.

Men jag var ändå förvånad över att det har växt så pass lite som det har gjort.

Intressant, det slog mig när du började berätta det här att Mediavision gjorde en sådan här mätning också.

För det första ska vi säga att ja, det är pyttelite.

Men vi måste också komma ihåg det vi pratade om tidigare att det finns...

Poddmarknaden är ju inte bara annonsfinansierad som sagt utan det är ju Spotify, det är Podme.

Och det är ganska mycket pengar i de bolagen.

Och sen har vi hela Sveriges Radio som också ställer om väldigt mycket till poddar.

Så det byggs ju upp väldigt mycket poddbolag.

Och det finns ju...

Ja, Svenska Dagbladet har ju gjort en hyllad podd och så vidare.

Så att igen då, vi pratar bara annonsintäkten eller annonsomsättningen i Sverige.

Men det var intressant att för när Medivision gjorde det så landade de ju faktiskt nästan exakt samma.

Har du noterat det eller?

Nej, det har jag inte.

360 miljoner kronor menar de att Poddsverige omsatte 2022.

Men de gjorde också en uppskattning att 2021 då att den var betydligt mindre än vad vi eller du gjorde då.

Så att de menar att annonsmarknaden har växt 28 procent.

Men det är ju olika sätt att mäta.

Men det är bara som en referenspunkt tänker jag kan vara bra.

Ja, och sen får man ju tänka att vi har ju det här långa datasetet bak till 2018, så vi utgår ju ifrån den lyssnardata per vecka som finns tillgänglig.

Och där ska man väl säga då om man ska säga någonting mer om omsättning innan vi lämnar den frågan, så är ju med divisionsuppskattning då att betalmarknaden låg på 150 miljoner för helåret 2022.

Och det var en ökning på 50%.

Men säg då att vi skulle ta den uppskattningen, då är ju fortfarande hela poddmarknaden då i princip

ligger ju på alltså 400 miljoner ungefär, lite drygt.

500.

150 plus 360, ja det blir kanske 500, ja precis, ja en halv miljard.

Så kan det vara. Vi har ju inte tittat på den och jag tycker det låter högt.

Ja men vi gör lite bakläggningsräkning på den siffran.

150 miljoner säger Medievision att det omsätter.

Säger att snittintäkten för en prenumeration är 99 kronor i månaden och det är 12 månader på ett år.

Då skulle det finnas 126 000 svenskar som prenumererar på en poddplattform då.

Är det rimligt?

Poddmy påstår att de har över 200 000 betalande prenumeranter.

Så det låter ju snarare som att det låter...

Å andra sidan omsätter Poddmy 70 miljoner kronor och gör ju ett brak minusresultat.

så har jag gissat att väldigt många av de där är kanske, ja jag vet inte vad det är, gratis eller korttidsprenumeranter eller vad det nu kan vara för någonting då.

Och egentligen oavsett, det här är ju uppskattningar också, men det ger oss en bild.

En halv miljard handlar det om och vi kan ju jämföra det med traditionella mediebolag.

Vi kan ta Dagens Nyheter, vad omsätter de? 1,3 miljarder eller någonting, ensamma.

Så att det är ju väldigt lite pengar.

Men det intressanta är ju såklart dels att det här är en allt större del av sättet vi tar till oss, media, på ju.

Så det finns ju väldigt mycket potential kan vi tänka.

Tillväxtpotential och det finns utrymme för att växa helt enkelt, eller?

Ja, kanske. För om du går vidare till den nästa siffran här så är ju ökningen då,

alltså hur mycket mer lyssnar det på. För det är klart att

ökningen i antal lyssningar påverkar ju annonsintäkterna också.

Den har också stannat av, ökade med 11 procent.

Och det är ju framförallt de stora poddarna som ökar.

Jag har dragit en gräns över att man har de 150 största poddarna då.

För där anser jag att man har möjlighet att göra annonssamarbeten direkt med en annonsör som man inte har.

Man har en liten podd som Dinomin till exempel.

Men de små poddarna, de har haft en mycket svagare tillväxt under 2022.

Så att det här håller ju också på att förändras lite grann.

Det finns många små poddar, men det är inte de som växer.

Snarare är det så att genomsnittslyssningen på en liten podd har sjunkit väldigt mycket, med -26%.

De stora poddarna har i genomsnitt ökat lyssningen på ett avsnitt med 7%.

Folk polariseras lite här på poddmarknaden och kanske professionaliseras också då.

Ja, det är väl intressant och kanske inte helt ovanligt.

Det är väl den utvecklingen som vi sett nästan för alla de här nya digitala medierna.

Kommer ihåg när bloggarna slog igenom 2005 och alla hade en blogg i början.

Och sen liksom ju längre tiden gick desto tydligare blev det att de som var kvar var dels de största,

men framför allt var det ju de som tjänade pengar på det.

Och att det är ju väldigt svårt att tjäna pengar som liten podd och blogg för all del.

Men då behövs det ju väldigt stark passion eller en annan finansieringsmodell helt enkelt för att man ska fortsätta.

Ja, absolut. Samtidigt har det inte stannat av i antalet nya poddar.

Om man tittar på det här förra året så fanns det 27 000 poddar som jag mätte och i år så är det 39 000.

Men hur går det ihop? Det fattar jag inte.

Det startar väldigt mycket poddar, sen ligger ju väldigt mycket poddar kvar.

Har du sett A får du säga. B till exempel ligger fortfarande kvar.

och genererar ju lyssning men kanske inte så mycket intäkter.

Men oavsett det kan man ju säga att det tillkommer väldigt mycket nya poddar varje år.

Och de flesta blir ju inte stora.

Men det är ju väldigt många som hoppas att de ska få till en stor podd eller hitta en egen nisch.

Ja just det.

Men är den avstannad den utvecklingen eller tillskottet av nya poddar?

Nej, verkligen inte.

Det har ökat väldigt mycket varje år, nästan 50 procent.

Och så ser det ut även mellan 2021 och 2022.

Ja, kul.

Men ska vi gå in på det? Det finns ju ändå några poddstjärnor.

Nya poddare som startade under förra året, som inte fastnade 2021.

Och som har slagit sig in då, bland de största poddarna.

Mm, berätta.

Ja, men det är inte helt oväntat att många av dem är Sveriges Radioproduktioner.

De har ju den här förutsättningen kan man väl säga för att starta nya stora poddar.

Och här kan man ju också se till exempel

radiokorrespondenterna Ryssland som startade under förra året.

De fick ju hjälp om vad man säger av omvärldshändelser.

Men om man tar bort dem så är det ändå några.

Jag tänkte läser du upp dem här så får du reagera.

"Nu börjar livet".

Inget att lyssna på.

Nej.

"Kafferepet".

Nej, aldrig hört talas om.

"Visste du".

Nej.

"Inga beiga morsor".

Aldrig hört.

Nej.

Förhörsrummet.

Ja men vad är, när du säger nya poddar här nu då,

vad ligger de här, de här du droppar nu,

vad ligger de i lyssning då?

För det här är från poddeindex, du tar den här datorn som du visar.

Ja exakt, de ligger, i medel ligger de mellan 35 och 40 tusen.

Så att det här är ju absolut inte, liksom ursäktarnivå,

100-200 tusen lyssningar.

Och det var lite dit jag ville komma.

För att för några år sedan,

så gick det faktiskt att starta en podd i januari,

Och sen i november så hade du nått 150-200 000 lyssnare.

Det händer inte idag.

Idag så är det här du ligger om du då slår in på toppen.

Du får en 30-40 kanske 50 000 lyssningar i genomsnitt på en vecka.

Det är tufft att slå sig in på poddtoppen i år.

Men nu har ju du då, som sagt, det här är ju poddindex.

Finns det, jag menar Spotify här då?

Det skulle kunna vara Spotify-poddare som skulle kunna slagit sig in på 150.

Har du tagit höjd för det?

Kan det vara ännu fler poddar här som inte har exakta siffror på,

som också skulle kunna tagits in på topp 150?

Kanske, men jag finner det ganska orimligt om man tittar på hur deras egna lister ser ut.

Sen är det ju så att många av Spotifys egna succéer,

de har ju några år på nacken.

Spotify Dock till exempel, Sekter, är en annan sån.

De har ju några som är stora och bra, men som kanske inte...

Det är inte några som har startat under förra året.

- Intressant är ju hur som helst att det liksom ligger en sån...

Det här är ju lite som att kunna namedroppa magasin, kanske på 90-talet kan jag tänka mig.

Att det fanns liksom ganska stora magasin som hade prenumerationsbas på 30 000 prenumeranter eller något va.

Och som man kanske inte heller hade en aning om att de existerar för att de levde i parallella universum.

Jag var inte ute efter att sätta dig på potkanten här, utan jag var snarare ute efter att beskriva just det här.

Hur små en snabbväxande podd har blivit.

Om vi går tillbaka några år så var det ju explosionsartade fenomen och de finns inte kvar.

Så det var ju det jag var ute efter, inte att skicka ner dig.

Nej, nej, nej. Ja, men intressant ju.

Ja, men jag har en till liten lista här som är kul tycker jag.

Det är de poddar som har ökat mest under 2022.

Då är det ju sådana poddar som har kunnits länge eller startade under förra året.

Men då har jag en liten topplista här.

Och de som har ökat mest under förra året var Radiokorrespondenterna.

Och det är ju förstås kopplat till det jag pratade om nyss här, Omvärldshändelser.

Och ja, ett bra format som också har satsat sig mycket på det med fler produktioner än tidigare.

Sen har vi den royalistiska podden Kungligt som under året har fyrdubblat sina lyssnarsiffror.

Just det, Kungligt då är ju det Aftonbladets podd.

Jenny Aleksandersson och gör det tillsammans med Sara Eriksson bevakar alltså Rörkungahuset.

Ja, det är väl kul att det har fått ett podduppsving då ja.

Sen lite oväntat men glatt för mig då som är P2-kramare.

Klassisk Morgon har ökat, Sveriges radiopodd med musik.

Sen Aftonbladet Daily, den pratade vi om tidigare år. Den blev ju under några veckor i våras, eller förra våren, 2022 en av Sveriges största poddare.

Mycket tack vare då en helt fantastisk bevakning på plats i Ukraina.

De har ju ökat under hela året och har ju blivit en av Sveriges största poddar.

Nu fanns det inte så med här när jag sa att det var svårt att slå sig in, men det är för att de inte startade under förra året utan har funnits i flera år.

Men det var ju förra året som de fick sitt stora genombrott.

Men det är ju flera Aftonbladet-poddar generellt.

De har väl haft ett starkt år verkar som Aftonbladets podsatsningar.

Ja, och sen har vi ju Sillipodden som ju också har ökat tre dubbla sina lyssnarsiffror.

Och Aftonbladet Krim som också har ökat väldigt mycket.

Så fyra Aftonbladepoddar?

Ja, de som har ökat mest så är det fyra stycken Aftonbladepoddar.

Så de har ju haft ett väldigt bra år.

De har väl också satsat väldigt mycket på att ta fram egna format och utveckla sina egna profiler.

Att kunna tänka just eftersom de la ett Krim som är deras Krim-rapporter som driver.

Och ja, det har de gjort med framgång om man tittar på de här siffrorna.

Sen kan man väl titta på loser-listan. Vill du se den eller höra den?

Alltså de som det gått skogen för?

Nej, det gått skogen. Men de har tappat mest under 2022.

- Ja, den som har tappat mest är alla våra ligg.

Och den har vi ju pratat om tidigare, de har ju bytt programledare och har väl haft svårt att få till samma vibe som de har haft tidigare.

- Det är svårt att göra franchise av ett poddkoncept kan man konstatera, det bygger väldigt mycket på personerna.

Å andra sidan så finns det väl några som har lyckats med det, vi har vitt jag gamla tv-trokärnare som har bytt programledare som lyckats ändå.

Men inte det här fallet då.

Men inte i det här fallet då?

Nej, inte i det här fallet.

Sen har vi motiv också tappat.

Framgångspodden, en av Sveriges största poddare, har också tappat.

En mörkhistoria som ju också en tro-tjänare funnit i många år har tappat.

Det lät som att du sa att framgångspodden var en mörkhistoria.

Och det tycker jag väl i och för sig att det är också.

Men det är en annan podd som heter "En mörkhistoria".

Exakt.

Och som, ja, en sådan "true crime podd" kan man väl kalla den.

Och femman på loserlistan är "Mordpodden".

Och det här tycker jag är lite intressant, för här har vi motiv, en mörk historia om mordpodden, tre stycken true crime poddar.

Ett av de mest överetablerade segmenten i poddsverige under de senaste åren.

Nästan alla framgångsrika poddar har startat i det segmentet.

Men det verkar vara rätt tufft att bibehålla lyssnandet för några av dem.

Många av dem går bra, men här har vi några exempel på loserlistan som faktiskt hade det tufft förra året.

förra året och jag undrar om inte det här är första tecknet på att den här delen av poddmarknaden kanske har sett sina glansdagar.

Oavsett det, jag kan ha fel, det har jag haft förut, men oavsett det så tror jag att det kommer vara allt svårare att skapa innehåll i det här segmentet.

Därför att konkurrensen är så mördande så du måste ha någonting riktigt unikt för att kunna växa och bibehålla dina lyssnare.

Vet du vad jag också tror att det kan bero på?

Att flera av de där, till exempel Spöktimmen, jag tror Mordpodden också, har ju satsat på premiumprodukter.

Så att de lägger vissa delar av sina avsnitt bakom betalvägg.

Så kan det vara.

Och det gjorde vi ett inslag med Spöktimmen om, där vi, jag ringde väl upp dem och intervjuade dem va?

Stämmer.

Och där det ju går otroligt bra ekonomiskt då.

Vilket ju skapar den här stabiliteten som den här branschen behöver.

Så det är väl kanske också rimligt att man satsar mindre på räckvidd och mer då får stabila intäkter.

Det kan vara en delförklaring.

Så kan det vara, absolut.

En grej som jag tycker är intressant som du brukar kolla på är ju hur marknaden är fördelad mellan kommersiell och public service.

Mycket av de här poddarna vi nämner är ju just Sveriges Radio och de har ju en helt andra muskler och budget där och allt sådant för att äga den här marknaden och driva den kanske också.

Men har du någon koll på det? Hur stora är de? Har de växtminskat i lyssning om vi ser till hela marknaden?

Ja, de har ju legat runt 45-40 procent de senaste åren, eller alla åren som vi har gjort den här podd Sverige.

2022 så var deras marknadsandel 45 procent. Förra året var det 43, så det är en liten ökning.

Men då ska man också komma ihåg att på det index som vi baserar här på, där ligger ju väldigt mycket gamla program kvar också.

Det är ju också en förklaring till att sommar- och vinter-P1 är den största podden i Sverige till exempel.

Så att det är lite dopa då av att de har en väldigt backlist eller en long tail-effekt som kanske inte alla de kommersiella aktörerna har.

har eller ens söker. För det är klart att en annonsör är säkert mer benägen att annonsera i ett nytt färskt avsnitt än ett sju år gammalt, liksom, backlist material.

Men marknadsandelen ser ju ut sån och man kan ju få känslan av att Sveriges Radio är helt dominerande, men så är det faktiskt inte.

Däremot ska man ju säga att Sveriges Radio har ju fortsatt att starta mängder av nya poddformat under året.

Några av dem är ju kanske liksom sådana som du och jag inte uppfattar som egna poddformat.

Jag tänker som ekot har brutit upp sina sändningar.

De har liksom ekot nyhetssändning till exempel och ekot fördjupning.

Ja, de har liksom använt det här varumärket till att skapa massa med olika poddar.

Och vilket gör att det ser ut som att de ett har startat nya poddar.

med två också att de har i antal och fler poddar än de hade tidigare.

Men totalt så startade Sveriges Radio ändå 22 stycken poddar under förra

året. Det är i linje med hur det har varit de senaste åren.

Det är inte så att Sveriges Radio har givit upp sin ambition att vara marknadsledande och

produktutvecklare i podd segmentet.

Tvärtom. Men sen så är det väl också att det är väldigt enkelt för dem att när de lanserar nya program

-med en koncept i etern så kan de konvertera dem enkelt till poddar.

Det är väl inte så att det gör någon åtskillnad på de som är unika poddar och de som också går i tablåsänd radio?

-Nej men så är det absolut.

På ett sätt så är det ju det man ser här, men man ser ju också hur de använder mycket av sitt material.

Att kanske bryta upp det.

Jag tänker en podd som mest i varken är P2 eller Radiosporten reportage.

Jag har inte lyssnat på de här men det låter i mina öron när jag läst om dem som att det är lite sådär skåpmat som man kokar upp och serverar på ett nytt sätt.

Så det är väl också ett bra sätt att ta hand om sin katalog och sin historiskt stora produktion som man har på Sveriges Radio.

Men du jag tänkte kanske avslutningsvis eller är det någonting mer du ville veta?

Så tänkte jag min turefinal är att räkna upp Sveriges största poddar.

Men har du någon annan fråga innan?

Nej kör igång, vad har du för final?

Grand final då, Sveriges största poddar.

Plats nummer ett, P3 dokumentär.

Ja, det är inte oväntat men det är också helt sjukt hållet på att säga.

Det är ju den som kanske introducerar poddbegreppet för ganska stor andel av Sveriges poddlyssnare idag.

Och lagribban högt, vilket ju också är en förklaring till att svenska poddar är så väldigt bra.

Plats nummer två, Sommar och vinter P1, apropå skåpmatsprogram.

Ja verkligen. Kan du se någonting i jämförelse med tidigare år? De var väl typ 1 och 2 förra året också. Ökar de och minskar de?

Nej men båda två minskar lite. 1 respektive 2%. Hur har ditt sommarprat gått?

Jag har faktiskt inte frågat. Jag mår så dåligt av att hålla på och kolla på både läsare och lyssnare.

Jag vet till exempel inte hur många som har lyssnat på mediepodden. Det var länge sedan.

När vi slutade hålla på med annonsfinansiering så slutade jag kolla på många som lyssnade för att inte värdera mig själv utifrån det.

Det är andra drivkrafter så jag har inte kollat sommar och vinter heller.

Men generellt så kan man väl tänka sig att podd-lyssningen har gått, inte ner, men att det var sådana höga nivåer 2021 då ja, när det var pandemi.

Allt digitalt gick upp då så det är inte konstigt att de två största inte fortsätter att växa till exempel.

Nej. Men det är ju nummer tre, Ursäkta har fortsatt att växa. Ökade med 5% under förra året.

Det är alltså den största kommersiella podden. Johanna Nordström och Edwin Törndoms podd, ja. Ja, kul.

Ja, och plats nummer fyra, Alex och Sigges podcast har ju haft otroligt mediejängendslag det senaste året och ökar då lyssnandet med 3%.

Har den haft mediejängendslag just det senaste året, upplever du? Är det att den har liksom kommit in i värmen eller?

Ja lite grann så, jag noterade att de fick något fint pris här på Avexpressen och Svenska Dabladet gjorde någon sorts granskning av dem.

Jag har sett flera kulturrapportage under förra året om fenomenet Alex och Sigge.

Det är ju någonting där som, ja jag vet inte om de har fått ett uppsyn men snart behöver ju mamma lyssna på Alex och Sigge också och då är det klippt.

Hon gör det inte idag?

Hon gör det inte idag men hon kanske börjar.

Och det där är också intressant med hela den, de har funnit så länge nu och blivit så etablerade och också, inte minst då Alex Schulman har kommit in i en slags traditionell, ja inte minst bokvärld som har gjort att han betraktas på ett annat sätt ju.

Som gör då att hans fulkulturella gärningar får ett annat ljus eller ett annat, man ser det i ett annat ljus. Är det inte något sånt?

Jo, det tror jag på sig har pågått längre, men podden tuffar på.

Jag jämför det tillbaka med 2018.

Sen dess har den ökat med 63%, så det är en ganska bra tillväxttakt för den här pratpodden mellan de två.

Om du tittar upp på någon slags genomsnittslysning, är det totalt över ett år, eller?

Nej, precis. Det här är medeltalet för ett avsnitt.

Då har alltså P3 Dokumentär ungefär en halv miljon lyssnare per avsnitt,

Och Alex Sigge, ja inte ens hälften, men 217 ungefär.

Tusen lyssnare per avsnitt enligt poddindex här.

Och på femte plats, en nykomling.

Aftonbladet Daily, Sveriges femte största podd.

Vi har varit inne på det här.

Fantastiskt genomslag under året.

Sen nummer sex, Mellan himmel och jord.

Tappat lite grann.

JLCs podd, Humor, Trion från Göteborg.

Nummer sju, E3-dokumentär.

Nummer åtta, E3-historien.

Sen en Ekots nyhetssändning och sen så kommer då Creepypodden i P3 och Rättegångspodden.

Så där är det de största poddarna i Sverige 2022.

Ja men det är ju spännande, vi kan väl nämna lite för att det utgår från nu då, det är ju snittlyssning per vecka eller per avsnitt kan man ju säga.

Per vecka ja.

Då kan man titta på att den största P3-dokumentären har 500 drygt 1000 lyssnare per avsnitt.

Sommare P1 har 370 typ per avsnitt då.

Alex och Sigge halkar ju ner rejält och blir 217.

Och så kommer ju då Aftonbladet på 205 000 lyssningar per avsnitt.

Det är ju speciellt alltså, inte minst då med tanke på att Eko ligger en bit ner här på 120-130 någonstans per avsnitt då.

Och då ska vi komma åt det i en av Eko-sändningarna. Eko tar jag tror jag fem eller sex olika sorter sändningar.

Så slår ihop alla dem så är de nog större än Aftonbladet Daily.

Men absolut, vem trodde det?

Menar podd-nyheter har ju liksom betraktats som något som är passé,

någonting som gamla mediehus kan ägna sig åt.

Men det tycker jag man tittar generellt, nu har jag valt att inte titta för detaljerat på de olika genrerna.

Men kan ändå notera att det finns en tillväxt i alla de poddar som ägnar sig åt någon sorts nyhets- eller samhällsjournalistik.

På ett sätt som vi inte alls sett förut.

Det där tror jag vi kommer behöva titta närmare på inför Poddsverige 2023.

För att om dokumentärer tappar, jag ser också att många underhållningspoddar, alltså två sköna personer som sitter och snackar i ett rum.

De generellt sett också har haft ett tuffare år, 2022 än tidigare.

Så är det ett segment som är på tillväxt och det är ju alla nyhetspoddar.

Så det blir väldigt spännande att se.

Framförallt tänker jag den dynamiken som finns mellan Sveriges Radio å ena sidan, skattefinansierade.

Å andra sidan då, de kommersiella aktörerna som nu är ute och slåss här då, om samma lyssnare.

Jag har ju förespått tidigare att jag tror att många kommersiella radiohus eller poddhus kommer att sätta lite politisk press på att Sveriges Radio inte ska fortsätta pressa ut så jävla mycket poddar som snor deras lyssnare.

Fuckar upp medielandskapet, tar bort de kommersiella förutsättningarna.

Det ligger i korten och när utvecklingen under året, då understryker jag det, i alla fall för mig.

Vilken otroligt tröttsam kamp det skulle bli igen då.

För om det är någonting som Sveriges Radio har gjort så är det ju verkligen att bygga poddmarknaden som vi ser resultatet av idag.

Ja, är det visst.

Med hela den breda floran.

Så att det är ju trams.

Men det är inte omöjligt att vi hamnar där.

Ja, men spännande.

Det är väl det vi kan säga om Poddsverige 2023 va?

Det tycker jag.

Då stänger vi den.

Tackar dig för ditt arbete och låt Excel-arket vila till 2024.

Det här tog hela avsnittet nästan, men om vi bara ska nämna någonting så kan vi göra det som en slags teaser.

Dels att betalvägskriget är i full gång och nu är det ju roligt, vi pratade ju förra veckan om att, eller det var inte förra veckan, det var flera veckor sedan, att Bonnier nu var på väg att lansera sin stora koncerninterna betalvägg.

Och nu är det ju då klart att den heter Plus allt och ingår gör Dagens Nyheter, Expressen och jag tror att det är nästan 50 lokaltidningar runt om i Sverige som man då kan köpa för 199 kronor i månaden.

Och sen så som ett brev på posten så kom ju då typ två dagar senare Kibstedts version heter den super paketet va?

Och då ingår alltså Svenska Dagbladet och Aftonbladets plus tjänst och sen så ingår också Omnics olika mer erbjudanden.

Man kan ju då komma betalväg till en massa internationella tidningar men också Podme vilket ju är speciellt.

Och den kostar mer, den kostar 299 kronor i månaden men då så kan man ju tänka, ja jag vet inte hur man ska tänka det här men,

ja det är speciellt. Och det här ska vi fördjupa oss i nästa vecka för att jag har bokat in en intervju med åtminstone Bonniers Alexander Lybäcker.

Så han ska berätta lite mer om hur de tänker här för det hade vi flera frågor om och nu så har de, det verkar som att jag inte fått till den i alla fall.

En liten teaser kan jag ge är att jag har fått en fågel som viskat i mitt öra att

Kibstedt var ganska lugnt och ganska långt framme i de här planerna för länge sedan.

Inte minst har ju Kibstedt gjort en liknande variant i Norge redan.

Och när Bonnier fick se och fick höra om det så fick de panik och körde någon slags supersnabb spår

med den här igenom för att hinna föra Kibstedt ut.

Och när det då nådde chipset att nu var de nära så lade de bara ge en liten extra växel men det mesta satt borgaren på plats i deras koncern.

Det har det viskats om i mina öron den här veckan i alla fall.

Kul skvaller. Jag ler ju hela tiden när jag hör namnet på de här.

Det är liksom, man spar inte på krutet. En enhet är allt plus allt.

Den andra heter superpaketet.

Ja det är kul. Det är liksom stora ord.

Och vi får väl höra lite mer. Det blir jättespännande nästa vecka.

En annan kul grej är att Joakim Lamotte är tillbaka med en betalvägg via Facebook.

Har du sett det?

Ja visst, det förstår jag att du tycker är spännande.

Har du tecknat en prenumeration?

Nej men jag överväger att göra det. Ska vi göra det kanske?

Det kostar 55 kronor och det som är spännande är alltså att han använder sig av den här

supporttjänsten som Facebook har lanserat och som inte tror att han liksom rent

alltså blivit kontaktad av svenska Facebookkontoret utan det är nog mer en funktion

som har dykt upp utifrån hans stora räckvidd och stora Facebook-sida.

Nu har du möjlighet att använda det här för att ta betalt helt enkelt.

Och så har han varit en av dem som automatiskt kunnat få den här funktionen aktiverad.

Så tror jag, eller det har jag fått en indikation på.

Och 55 kronor har han valt att ta per månad för att man då ska få tillgång till en liten Facebook-grupp

och få exklusivt innehåll med live-videor och så vidare.

Jag kanske ska prenumerera för att se vad som händer och hur många det är som har slagit till.

Det kan vara värt 55 kronor.

Det kan det vara.

Då blir det en "embedded reporter" för mig och alla Mediepoddens lyssnare.

Ja, och då får ju såklart Mediepoddens lyssnare också betala kanske 55 kronor

genom Patreon.com/mediepodden.

För det var väl det sista vi hade att säga i det här avsnittet, va?

Det stämmer. På återhörande!

Tack och hej!

[Musik]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Mediepodden

Tema av Anders NorénUpp ↑