Den 15 november släppte Mediepodden sitt hundrade avsnitt. Här är några exempel på ämnen som Mediepodden bevakat det senaste året tack vare ert Patreon-stöd!
- I januari avslöjade vi att Sveriges Radio P3 har tappat mycket av sina lyssnare. Det fick stor spridning och är fortfarande ett av Mediepoddens mest välciterade avsnitt. Vi följde upp det med flera avsnitt, bland annat om hur få som lyssnar på P1:s klipp och om hu SR:s satsning på poddar tappat marknadsandel mot nya aktörer och konkurrenter.
- Vi avslöjade att Aftonbladet startat en casinosajt tillsammans med spelbjässen Cherry. Det var ett avslöjande som fick stor spridning där t ex Medierna i P1 och Studio ett plockade upp nyheten och fortsatte granska. En märklighet blev att Aftonbladet i Medierna påstod att de inte var beroende av spelbolagen, vilket i oktober 2019 visade sig vara en ren lögn.
- Inför Melodifestivalen visade vi hur flera av artisterna bröt mot SVT:s regler. Det mest flagranta var bandet Pagan Fury, ett band som sponsrades av gaming-företaget Paradox. Det var ett avslöjande som fick stort genomslag i både kvällspressen, dagspressen och SVT.
- Vi har intervjuat personerna bakom Instagram-konton som Dyngbaggegalan och Filmfabriken, Facebook-gruppen Bensinupproret, Aftonbladet Youtube-fenomen Mauri Hermansson och hans Uppdrag mat (som senare under hösten blev nominerad till Stora Journalistpriset), Bloggbevaknings Camilla Gervide och poddstjärnan Lovisa Ohlsson.
- Vi plockade även upp en Facebook-postning av Jack Werner som visade hur podden Svenska Mordhistorier plagierat andra artiklar och texter. Intervjun med Werner och vårt avsnitt fick stort genomslag och blev startskottet till en ambitiös och bred granskning i flera medier av poddbranschens publicistiska etik.
- Swedbank-affären under våren 2019 var framförallt ett haveri i mediehanteringen. Mediepodden redovisade uppgifter om att en av kommunikations-rådgivarna till Swedbank var DN:s före detta chefredaktör Gunilla Herlitz, en nyhet som följdes upp och gavs stort utrymme i Expressen.
- Vi granskade en grundlagsförändring som skapat ett kryphål för nazister och andra oseriösa publicister som vill att sprida hat och hot på nätet. Dels med hjälp av juristen Mårten Schultz men även genom en rundringning till svenska politiker där vi kunde avslöja att Kristdemokraterna tänkte lyfta frågan till KU.
- Svenska influencer marketing-branschen omsätter över 500 Mkr och vi gjorde en unik granskning av de företag (t ex United Screen, Splay One, Ninetone och Tourn) som kapitaliserar på små och stora influencers.
- Eftersom P3:s lyssnande kraschat beslöt Sveriges radio för att lägga ned P3:s program. Vi gjorde den första och enda intervjun med Sveriges Radios chef Cajsa Lindberg om beslutet.
- Dessutom har vi tagit reda vilken som är världens mest lajkade kommentar på Youtube – och den är svensk!
Sedan starten 2016 har vi bevakat mediebranschen (nästan) varje vecka och fokuserat på både en nya och gamla mediemakten. Dagspress, tv, tidskrifter och radio men förstås även bloggare, influencers, Facebook-grupper, Tiktokkers och poddare. När vi började podden fanns det en handfull sajter och medier som bevakade mediebranschen. De har blivit färre (t ex har Resumé slutat med mediebevakning och Medievärlden har lagt ned). Mediebranschen behöver granskas, bevakas och analyseras.
Det syns tydligt i hur frågor, analyser, inslag och intervjuer i Mediepodden ofta tas upp i andra medier.
Det kan vi göra tack vare våra lyssnares Patreon-stöd! Stort och varmt tack för er som redan stöder oss och du som inte stöder oss kan göra det via Patreon eller genom att kontakta oss.
Tack! /Emanuel och Olle
Lämna ett svar