Avsnitt 72: Kris för P3 som tappat 38% av lyssnarna – 2018 ett katastrofår

P3 tappar lyssnare och sedan 2015 har andelen svenskar som lyssnat på P3 minskat med 38%. Uppdraget är att nå ”alla unga i Sverige” men nu verkar de lämna P3. Vi pratar med Caroline Pouron som är kanalansvarig på P3 och diskuterar och analyserar. Dessutom om Emanuels etiska dilemma när han vill bli crowdfunding-journalist, Joakim ”Jockiboi” Lundells hund Affe (!) och att Bonnier lägger ned Allt om Historia. Partner till veckans avsnitt är Nordic Morning. Med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom.

10 kommentarer

Skriv kommentar →

  1. Anna Johansson 1 mars 2019 — 22:33

    Man kan jämföra med hur det var på 1950-talet när Sveriges Radio inte ville spela ”omoralisk” rockmusik. Ungdomarna rattade in Radio Luxemburg och senare Radio Nord och Radio Syd. Till slut fick SR ge med sig och ge det ungdomarna ville ha.

    • Thomas Larsson 2 mars 2019 — 18:00

      Vad för musik vill ungdomarna ha ? Det som spelas på P3 är tyvärr det senaste…app-producerad shm inspirerad hip-hop r & b med autotune-sång där det fingerknäpps i takt i varenda låt. Ibland en latin-variant på detta.
      För 10 år sedan gick det att lyssna på P3…idag mår jag illa.

      P1 är fyllt av CO2-skräck & värdegrunds-propaganda

      • Tomas warnqvist 4 mars 2019 — 08:14

        Spot on Thomas.
        Det går knappt lyssna på radio längre. Språket och historia är väl det som finns kvar. Kommer osökt att tänka på det en gång trevliga magasinet filter. Hur bra som helst tills osäkerheten och den slätstrukna msm agendan tog över.

        • Anna Johansson 4 mars 2019 — 21:47

          Ganska många i målgruppen 20 – 35 har numera läst språk på högskolenivå. Då framstår även programmet ”Språket” som barnsligt. Man får mycket bättre svar på Flashbacks språkform.

  2. Oskar Lundberg 2 mars 2019 — 08:37

    Sveriges radio har, tillsammans med SVT, bara blivit mer och mer politiserat. Något som kanske mest märks om man även följer andra medier så att man får en referens. Sverige beskrivs väldigt olika beroende på vila medier man lyssnar på.

    När man lyssnar på P3 får man höra en mängd könsord, dålig svenska samt programledare som mera verkar upptagna av varandra än att ge lyssnarna service.

    Jag kan förstå Jimmie Åkesson när han utsattes för fula angrepp och tycket att P3 borde läggas ner. Sedan kan man ju undra hur det hade tagits emot om någon annan partiledare hade blivit behandlad som han blev i radiostudion.

    Jag lyssnar nästa aldrig på P3 vilket jag tycker är rent tragiskt då jag vill ha en statlig radio/TV, men då slagsidan är så mycket åt vänster står min radio inställd på någon av de kommersiella stationerna

  3. Mvh Skogåsbon 3 mars 2019 — 14:05

    Själv lyssnar jag nästan aldrig på SR numera, jag brukar i så fall lyssna på någon kommersiell kanal. Jag orkar inte med SR/SVT, p.g.a. deras vänsterpropaganda.
    Lyssnade mycket på Rock klassiker förut, men stod inte ut med att höra samma låtar upprepas hela tiden.

  4. No Gimmicks 3 mars 2019 — 15:07

    The commercial stations have become availabe in parts of the country where they haven’t reached before, and their listening figures have increased. Those listeners have to come from somewhere…

  5. Radio Bubbla är bra. Msm är utdött. Det är gamla onda människor som driver msm.

  6. Lyssnarstatistiken är Fake News, med slutsatser som dras från extremt tveksamt underlag. ”10 % av befolkningen lyssnar på P3” är en falsk slutsats. Den enda ärliga slutsatsen som kan dras från det statistiska underlaget är att ”10 % av de som bär vårt mätverktyg lyssnar på P3”.

    Man kan utgå ifrån att människor som väldigt sällan eller aldrig lyssnar på radio inte vill delta i undersökningen där man bär runt en ”stegmätare” som mäter det som spelas upp. Dessa kommer aldrig med i underlaget. Man kan också utgå ifrån att det begränsade underlaget även i övrigt dåligt speglar Sveriges befolkning helt representativt (av andra, bland statistiker väl kända orsaker). Mätverktyget är också kraftigt begränsat av den uppsättning radiostationer som valts, den plockar t.ex. inte upp om man lyssnar på BBC eller någon annan av alla de stationer som inte finns med på listan. Detta lyssnande hade, om det tagits med i undersökningen, påverkat statistiken.

    Mediepodden borde för lyssnarna ha förklarat alla begränsningarna i den statistiska metoden och inte okritiskt fört vidare SIFO:s och SR:s s.k. ”data”. Slutsatserna som presenteras överskattar kraftigt både a) det totala lyssnandet i Sverige, och b) marknadsandelen för de etablerade kanalerna på deras lista kontra faktiska marknadsandelar i det totala radiolandskapet.

  7. Kristian Fredriksson 9 mars 2019 — 14:09

    Tim Pool är socialliberal journalist med höga etiska och demokratiska ideal. Ni bör nog kolla upp vad ni påstår innan ni påstår det. För två dagar sedan så var han med som expertjournalist i Joe Rogan Show där de diskuterade demokrati och yttrandefrihet med Twitters ledning.

    https://www.youtube.com/watch?v=DZCBRHOg3PQ

Lämna ett svar till Magnus Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Mediepodden

Tema av Anders NorénUpp ↑