Avsnitt 40: Meeker-rapport och om journalister kan ta emot pengar som influencers?

Fenomenet influencer – mediebranschens starkaste buzzword – har inneburit nya sätt för företag att annonsera, med varierande framgång. Kan även journalister göra reklam på samma sätt, och påverkar det en journalists trovärdighet om den privat gör reklam för produkter? Mediepodden letar efter skillnaderna som avgör.

Forskning visar att filterbubblan kanske inte alls är så påtaglig som den beskrivits. Tvärt om har mediekonsumenter ofta tillgång till ett mångfacetterat och varierat flöde av nyheter. Samtidigt kvarstår polariseringen. Är det Facebooks fel eller ligger det i människans natur?

Partner till podden är Mediedagarna MEG och Burt.

  1. Help Us Sustain and Expand Our Journalism:Glenn Greenwald, journalisten bakom Snowden-avslöjandena, har bla grundat Intercept som finansieras med hjälp av en miljardär. Men även de vill diversifiera intäkterna till — medlemsfinansierad journalistik. Vi ser det allt mer, inga betalväggar, men däremot medlemmar. 1000 medlemmar strömmade till under första dygnet.
  2. Storytel:Storytel gör om skriven journalistik till ljud. Reportage, essäer, intervjuer, som kan lyssnas via “Storytel dox”. Smart och ganska odramatiskt drag i sin enkelhet, framför allt är det en chans för en skrivande journalist att nå få en extra peng för sin journalistik?
  3. 2017 Internet Trends Report:Hela Meekers presentation, som vi pratar om i senaste poddavsnittet.
  4. Jocke och Jonna blev storvinnare i Guldtuben:Det behövs inte kommenteras detta djupare än att det hör till medie-allmänbildning att åtminstone veta vilka alla vinnarna på den här listan är. Det är dagens medie-utmanare och morgondagens mediehus.
  5. Theresa May’s internet plans could make it easier for terrorists, campaign group warns:Det är läskigt hur snabbt makthavare faller in i terrorns ledband, använder rädsla för att begränsa människors frihet och öka maktens kontroll. Theresa May (och tidigare PM) har flera gånger talat om hur hon vill begränsa internets frihet, och talar nu öppet om hur och att det ska ske. Det här håller vi ögonen på.
  6. Apple adds auto-play video blocking to desktop Safari:Två saker som jag reagerade på under Apples keynote: Safari kommer nu blockera videos som autostartar. Det gäller alltså både de irriterande annonserna – och tex de svenska kvällstidningar som försöker fluffa upp sina egna videosiffror med autostarter när besöker klickar in på artiklar via desktop.
    Tack för det, Apple.
    Den andra, som det inte ens pratades om under keynoten, är att nya ios11 har en funktion för att göra video-skärmdumpar. Det vill säga att man kan spela in vad som syns på skärmen. Apple har ett DRM-skydd som säkert kommer skydda de stora spelarna (film och video-rättighetshavare), men vanligt folk? Som gjort klipp på snapchat och youtube? Vi får se hur det utvecklar sig.
  7. Möt de största stjärnorna i det nya medielandskapet – P1 Specialprogram:Det blev inget Mediepodden förra veckan, men som kompensation kan man lyssna på det specialprogram jag gjorde i P1 under nationaldagen. Där träffar jag flera av våra pionjärer på nätet, som skapade det som vi sedan kommit att kalla “influencers”, men som själva idag kallar sig “mediehus”. Therese Lindgren, Keralis, I just want to be cool, Jan Helin, Alkompis – och flera andra forskare och experter. 1,5h totalt, men lyssna om du har tid!

Skriv upp dig på vårt epostutskick för att få länkar och podden i din mejl – varje vecka.

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

2 kommentarer

Skriv kommentar →

  1. Erik Borälv 9 juni 2017 — 05:48

    För influencers är personen ofta lika med produkten; vi som följer är intresserade av det mesta som personen gör och gillar. Journalister och andra har andra slags krav på saklighet och integritet, och därför kan man tycka det onaturligt att exempelvis journalister privat ska göra föra fram produkter mot ersättning. Men, en annan anledning till att Emanuel kände sig tveksam skulle kunna vara att om han i privata kanaler skulle föra fram produkter, så skulle det vara tecken på att vi följer och gillar E mer som person och inte för det arbete och innehåll han producerar som journalist.

    • Emanuel Karlsten 9 juni 2017 — 11:43

      Väldigt sant, Erik. Tankeväckande tycker jag. Det sätter ju på ett sätt fingret på hela problemet mellan den som är journalist och…andra? Att journalisten tycker att den gör ett arbete, medan ”berättaren” eller ”influencern/påverkaren” är berättelsen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Mediepodden

Tema av Anders NorénUpp ↑