Peter Springares omdiskuterade Facebook-inlägg har inte bara fått en stor mängd reaktioner utan också på tidigare inte skådat sätt skapat en rörelse. Emanuel ser en ny målgrupp göra sitt missnöje över medier hört – är det ett tecken, början på slutet för journalistiska medier?
Hur ser framtiden för media ut och hur hanterar en det förtroendetapp som finns hos vissa målgrupper, samtidigt som andra gör sina bästa resultat på många år? Medias roll i en utopi behöver utkristalliseras.
Partner för podden är MEG – just nu får du 20 procent på biljettpriset till Mediedagarna i Göteborg.
Mycket intressant avsnitt och ni båda är ett utmärkt radarpar. Tack för det! Eftersom jag irriteras av att den tidning, som jag prenumererat på i ett par decennier, inte kan ordna så att jag kan dela artiklar även till icke prenumeranter (fast tekniken finns att kunna göra så och att icke prenumeranten kan se från vem länken kommer samt får en uppmaning att dela vidare om man så önskar) gillade Emanuels analys. I en tid när vi behöver mer bra journalistik som motvikt till fejk- o alternativnyheter, då låser etablerade medier in sitt material bakom betalväggar, istället för att inse att deras prenumeranter är en del i den kedja som behövs för att på sikt få fler prenumeranter. Detta trots att kostnaden för den distributionen på sikt torde vara försumbar samtidigt som tidningen har kvar originaltexten.
Ja, det är mycket, mycket märkligt. Att man har betalvägg som gör det svårare för allmänheten att ta del av information. Här finns verkligen lösningar som är bättre. Vi får återkomma till det. Tack för din fina feeback!