Mediepodden

Avsnitt 44: Marknadsstörare – Apotea

Marknadsstörare. En aktör som kommer in på en marknad och stör den genom att kapitalisera på ett nytt beteende. Genom åren har vi sett hur internettjänster konkurrerat ut hotell-, taxiverksamhet och medier – bara genom att erbjuda sig att koppla ihop människor och göra sig relevanta för nya beteenden.

Mediepodden gör nu en serie om marknadsstörare tillsammans med Postnord. Vi kommer prata med de som stör traditionella aktörer och marknader – ibland utan att ha förstått det själva. Det kan vara tonåringar som skapar medieimperium från sina flickrum. Det kan vara företag som släppt tanken på butik och som nu digitalt kan konkurrera med ett monopol.

Eller så kan det vara ett stort företag som Postnord. Som i Sverige och Danmark fått uppleva att bli marknadsstörd – samtidigt som de marknadsstör i Norge och Finland.

Mediepodden vill tillsammans med Postnord måla bilden av ett nytt medielandskap, där vinnare inte är den som har störst muskler eller är smartast, utan den som anpassar sig bäst till förändring.

I det här avsnittet pratar vi med Pär Svärdson, grundare av Adlibris och nätapoteket Apotea, som ger sin syn på att bemöta kunders önskemål med hjälp av ny teknik.

Serien om Marknadsstörare görs i samarbete med Postnord.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

© 2017 Mediepodden

Tema av Anders NorénUpp ↑